volvo 240 volvo 200 Serien volvo 244
Logo  Forum
 

Forum: Volvo 700 Serien
Dette forum er for Volvo 700 Serien generelt.
Emne: Flange under karburator B230K
Navn: Bjørn Ibsen
Dato: 06-05-2010  22:41
Hej

Har en Volvo 740 fra 1984 med B230K motor, som ikke går helt perfekt. Den p.t. verserende teori går på at den er gal med den flange, som sidder mellem karburatoren og indsugningsmanifolden. Denne flange (som jeg kun har set på en computer hos Volvo) er muligvis lavet af fiber og er lidt tyk. Derudover er der en papirs pakning på hver side.

En erfaren mekaniker hos Volvo fortalte, at denne flange med tiden kan falde sammen på midten, hvormed der åbnes op for falsk luft.

Problemet er at man ikke kan få denne flange længere! Vi har startet en eftersøgning op i Sverige, men jeg er ikke specielt optimistisk. Hvad gør jeg? Nogle gode ideer......

Med venlig hilsen

Bjørn Ibsen


Svar:
  • Re: - (torben madsen, 06-05-2010 22:55)

  • er "flangen" kun en teori? er det en god teori?? har i udelukket tændings/el problemer?
    hva med strømfordeleren i enden af motoren ved torpedopanel? det kan meget nemt drille...

     
  • Re: - (Bjørn Ibsen, 06-05-2010 23:08)

  • Det er en vældig god teori :-)

    Bilen er gennemtestet af Bosch for nogle år siden, hvilket fik den til at køre bedre men aldrig perfekt. Dvs. at alt såsom strømfordeler, tændspole, tændrør med mere er tjekket og fungerer. Dengang opgav jeg simpelthen at få bilen til at køre bedre, og accepterede i det følgende år at alt ikke var 100%.

    Satte den sidste år på græs i et lagerlokale, men nu er det tid til at få den synet igen. Første gang var dog et nederlag, da den blev kasseret på en co2 på 7,5, hvilket klart oversted grænsen på 3,5. Kørte ud til Volvo og fik en flink ældre mekaniker til at vise mig, hvor jeg kunne skrue ned for blandingen. Har selv en CO2 måler så resten var pærelet. Men mekanikeren konstaterede at der var fugt ved karburatoren og mente på den baggrund at nævnte pakninger og/eller flange var utætte.

    Siden mit indlæg har jeg læst forskellige indlæg vedr. 240'eren, og her kalder folk vist flangen for "sort plastik plade".

    Hilsen

    Bjørn




     
  • Re: - (Jens Peter Jensen, 06-05-2010 23:40)

  • Hej Bjørn
    Den omtalte "Flance" som du eftersøger har jeg masser af, (brugte vel og mærke)
    Det er sådan en firkantet fed fidus der sidder imellem karburator og indsugningsmanifold, og som har en tynd pakning på begge sider af sig.
    MVH Jens Peter

     
  • Re: - (søren stockfleth, 07-05-2010 07:25)

  • Alle Volvo motorer med karburator har vand i manifolden. En opvarmet manifold giver en smule bedre økonomi.Karburatoren har ikke for godt af varmen , og flangerne der er lavet af kunststof sidder der som en isolering. Flangen af lignende materiale sidder også under de mekaniske benzinpumper for at isolere mod varmen fra blokken. De kan revne , men prøv dog at skille ad og kigge efter. Manifoldpakningen ind mod topstykket er også et bud , falsk luft her er meget normalt. Prøv evt først at spænde den efter.
     
  • Re: - (Henryk K., 07-05-2010 19:45)

  • Hej Bjørn

    Ikke for at prelle her alt for meget men lige på dette område (740, B230K Pierburg 2B7 karburator) har jeg et ekstremt godt erfaring med og dens dagligdags problemer. (selv ejer dette skidt og piller ved det næsten hvert uge ; , men først når det køre så køre det)

    Når men for at være sikker på det er det så en Pireburg karburator der er på den (det står på siden af karburatoren, ind mod bremseforstærkeren).
    Og om det er en 2B5 eller 2B7 karburator det kan man se på auto choker vakuum ventilen bag ved karburatoren.
    2B7 har 2 gummi slanger og 1 T kryds gummi kobling til nogen orange plastik slager.
    Og så hvidt jeg har hørt så en 2B5 kun har 2 af disse gummi slanger.

    Men hvis det er en Pireburg 2B7 der sidder på den så kan jeg give dig detailleret hjælp til hvordan du selv kan måske reparerer den.
    Og hvordan går motoren i tomgang når den køre.?
    Pulser den op og ned i omdrejninger, drukner den når du giver gas eller slipper gasset, går den ujævnt når den er kold eller varm?

    Jeg har lige selv haft fikset mig efter den her hårde vinter, som af et eller andet grund ikke kan li’ det kolde hvid.

     
  • Re: - (Bjørn Ibsen, 09-05-2010 21:15)

  • Uha det var nogle gode svar. Har været til familie komsammen på vstkysten i weekenden, så på kun to dage rundede vi knap 600 km i 740'eren :-)

    Henryk jeg skal lige have tjekket det med slangerne og vender tilbage.

    Og Jens det er super fedt at vide at du har nogle liggende, hvis nu min er knækket. Tjekker med Volvo i morgen om de har de omtalte papirspakninger.

    Søren det var rart at få oplyst hvad dælen den pakning egentlig gjorde godt for ;-)

    Hilsen

    Bjørn

     
  • Re: - (Henryk K., 09-05-2010 21:57)

  • Hej Bjørn
    Ja der er ikke noget bedre en en lang tur i en 740, skal selv om 2½ uger af sted 2900km på ferie, håber bare at benzinen er billiger i udlandet end herhjemme HEHE.

    Når men med hensyn til de 2 pakninger som sidder under det tykke flange mellem karburator og manifold, så ved jeg ikke hvor handy du er til sådan noget gør det selv ting.
    Men jeg plejer selv at fremstille de 2 pakninger der.
    Det er ret simpelt at selv klippe dem til og man spare lidt penge hvis du køber dem originalt hos volvo.
    Men hvis du har følgende ting så kan du lave det meget simpelt og hurtigt selv:

    6-8mm hul pibe værktøj eller noget til at trykke huler ud med.
    skarp stanly-kniv og saks
    Og ca. 1mm eller tykkere paknings papir.

    Og sådan gøre jeg når jeg skal lave dem.
    Tag den flange og en tynd blyant eller kuglepind og ridse den flange af på paknings papiret, først lav de 4 7mm huler til skruerne, og derefter tag kniven og skær den midterste hul ud og til slut klip pakning ud.
    Og vola så er 2 gode og billig pakninger færdig på ca. 15min arbejde.
    Du skal ikke bekymre dig om hvis mitter hulet ikke ser pænt ud, der det ikke har noget indflydelse på karburatoren.
    Det eneste der er vigtigt er at pakningen er tyk så den kan godt tilpasse sig den tykke flange.

     
 

Startside | Kontakt | Føj volvo240.dk Foretrukne | Sitemap
Webdesign by Feecasoft © Copyright © 2002-2013 by volvo240.dk 27 Online Brugere