volvo 240 volvo 200 Serien volvo 244
Logo  240 DK Modelliste
 

Modeloversigt for Volvo 240 serie, som var lagervare på det danske marked.

1975 Model - Motor
2-dørs  242L - B20A  242DL - B21A      
4-dørs  244L - B20A  244DL - B21A  244GL - B21E    
5-dørs  245L - B20A  245DL - B21A      
Fra 1975 til 1981 lavede Volvo to diplomatudgaver: Volvo 264 TE og Volvo 245 T som var 70 cm. længere
1976 Model - Motor
2-dørs  242L - B20A  242DL - B21A      
4-dørs  244L - B20A  244DL - B21A  244GL - B21E    
5-dørs  245L - B20A  245DL - B21A      
 
1977 Model - Motor
2-dørs  242L - B19A  242DL - B21A      
4-dørs  244L - B19A  244DL - B21A  244GL - B21E    
5-dørs  245L - B19A  245DL - B21A      
I anledning af 50 året for den første Volvo blev der lavet en 244 Jubilæum.
Udgangspunktet var en 244 DL med B 21A og 4 gear eller 3 trin aut.
Bilen var sølvmetallic med specielle sidestriber og emblemer. Den havde tonede ruder og blå veloursæder. Desuden var omdrejningstæller standard.
1978 Model - Motor
2-dørs  242L - B19A  242DL - B21A  242GT - B21E    
4-dørs  244L - B19A  244DL - B21A  244GL - B21E    
5-dørs  245L - B19A  245DL - B21A  245GL - B21E    
 
1979 Model - Motor
2-dørs  242DL - B19A  242GL - B21A  242GT - B23E    
4-dørs  244DL - B19A  244GL - B21A  244GLE - B21E  244GLE - B19A  244DL - B17A
5-dørs  245DL - B21A  245GL - B21A  245GLE - B21E    
Som det fremgår af oversigten fandtes der dette år en 244GLE med B19A og en 244DL med B17A.
Begge disse modeller var beregnet til Mellemøsten/Nordafrika, men på grund af forskellige omstændigheder kunne Volvo ikke afsætte alle de producerede biler på dette marked.
Følgende var gældende for bilernes specifikationer:
244GLE m/B19A Udseende som 244GL, men med B 19A motor og 4 gear, lædersæder m/4 nakkestøtter inklusiv puder samt air-condition.
Der var ekstra afstivning af fjedertårn, og disse var endvidere hævet med ekstra skive mellem fjederbens-top og inderskærm.
Farverne var enten rødbrune, lyseblå eller lysegrå. Enkelte andre farvevarianter kunne forekomme.
Der blev solgt en hel del herhjemme.
244DL m/B17A Bilen var udstyret som en normal 244DL, men krumtappen var ændret med kortere slaglængde, så slagvolumen kun var på 1,7 l. og en ydelse 90 HK.
1980 Model - Motor
2-dørs  242DL - B19A  242GL - B21A  242GT - B23E    
4-dørs  244DL - B19A  244GL - B21A  244GLE - B21E  244GLT - B23E  
5-dørs  245DL - B21A  245GL - B21A  245DLE - B21E  245GLT - B23E  
Dette år kunne man få en Silver-beauty. Det var en 244GL i sølvmetallic med en blå/rød sidestaffering. Desuden var bilen udstyret med sæder i blå plys og 4 nakkestøtter med puder.
Desuden el-regulering af sideruderne i fordørene. Dette var første årgang regulering af el-ruder var placeret i dørenes armlæn.
1981 Model - Motor
2-dørs  242DL - B21A        
4-dørs  244DL - B21A  244GL - B23A  244GLE - B23E  244GLT - B23E  244TURBO - B21ET
5-dørs  245DL - B21A  245GL - B23A  245GLE - B23E  245GLT - B23E  245TURBO - B21ET
I 1980 gik det også galt for eksporten af Volvoer til Mellemøsten/Nordafrika.
1981 blev face-liftet alvorligt med bl.a. mindre plastikkofangere, anden instrumentering og 2,3 motor som standard.
I hele første halvdel af 1981 kunne man købe en 1980 model af 244 GL, det vil sige alu-kofangere og den gamle instrumentering. Bilen var med blå nappa (=plastik) sæder, B21A motor og 4 gear. Desuden havde bilen CV-varmeapparat, som var vakuumstyret og forberedt til klimaanlæg. Bilerne var hvide eller lyseblåmetallic.
I 1981 havde man også en kampagnemodel baseret på 244 GL. Bilerne var rødmetallic med blå velour, 4 nakkestøtter m/puder og 14" alufælge. Motor var B23A og 4 gear+el-overgear.
1982 Model - Motor
2-dørs  242DL - B21A        
4-dørs  244DL - B21A  244GL - B23A  244GLE - B23E  244GLT - B23E  244TURBO - B21ET
5-dørs  245DL - B21A  245GL - B23A  245GLE - B23E  245GLT - B23E  245TURBO - B21ET
 
1983 Model - Motor
2-dørs  240 - B19A  240 - B21A      
4-dørs  240 - B19A  240 - B21A  240 - B23A  240GLT - B23E  240TURBO - B21ET
5-dørs    240 - B21A  240 - B23A  240GLT - B23E  240TURBO - B21ET
Her gik man bort fra endecifferet i modellerne, som jo betegnede antallet af døre.
Alle 1983 modeller kan kendes ved at der "kun" står "240" bag på. Volvo forsøgte på at sælge bilerne individuelt specificeret, men det endte alligevel med en opdeling i DL og GL som de foregående år. Normalt kunne den almindelige 240 med B21A motor (det der betegnes som DL) kun fås i almindelige farver og ikke i metalfarver.
Dette år havde man 2 kampagne-modeller: Silver-star og Blue-star. Det var en 4 dørs 240DL med B21A, 4 gear, almindelige stofsæder. De var enten sølvmetallic eller blåmetallic. Desuden havde de 14" alufælge. Dem blev der faktisk solgt mange af herhjemme.
Dette år blev der også solgt en 240 DL som flåde-model til firmaer. Den havde en B19A motor med 97 hk.
1984 Model - Motor
2-dørs  240 - B21A        
4-dørs  240 - B21A  240GL - B23A 240GLT - B23E  240TURBO - B21ET  240 - B19K
5-dørs  240 - B21A  240GL - B23A 240GLT - B23E  240TURBO - B21ET  
Også dette år var der en flåde-model. Det var en 4-dørs 240 DL med B19K motor med 102 HK. Mange kaldte den en "finsk" model, da den ifølge historien var tiltænkt det finske marked.
1985 Model - Motor
2-dørs  2-dørs modellen udgår fra og med 1985
4-dørs  240DL - B200K  240GL - B230A  240GLT - B230E  240TURBO - B21ET  
5-dørs  240DL - B200K  240GL - B230A  240GLT - B21ET    
Dette år kom der en firmabilsgrænse på kr. 200.000. En normal Volvo 240GL, 4 dørs med B23A og 5 gear kostede ca. 185-190.000. Så Volvo lancerede en model til 199.995 kr. Den var baseret på 240 GL som ovenfor men var ekstra udstyret med 4 nakkestøtter med puder, servostyring, 14" alufælge og centrallås.
1986 Model - Motor
4-dørs  240DL - B230A  240GL - B230A  240GLT - B230E    
5-dørs  240DL - B230A  240GL - B230A  240GLT - B230E    
I perioden 1986-88 blev til politiet leveret en såkaldt High-Way udgave: En 240DL udstyret med en GLT undervogn og B230E motor.
Dette år kunne man, når man bestilte sin 240GL, 4 dørs, vælge at få den med GLT udseende. Det vil sige med sorte lister ved for- og bagrude, langs siderne, over kofanger, ved lygter og kølergitter samt langs tagrenderne. Desuden havde bilen 14" alufælge. Dette var en såkaldt GLT-pakke.
1987 Model - Motor
4-dørs  240DL - B230K  240GL - B230K  240GLT - B230E    
5-dørs  240DL - B230K  240GL - B230K  240GLT - B230E    
 
1988 Model - Motor
4-dørs  240DL - B230K  240GL - B230K  240GLT - B230E    
5-dørs  240DL - B230K  240GL - B230K  240GLT - B230E    
 
1989 Model - Motor
4-dørs  240DL - B230K/F  240GL - B230K/F  240GLE - B230E 240GLT - B230E  
5-dørs  240DL - B230K/F  240GL - B230K/F  240GLE - B230E 240GLT - B230E  
B230K/E leveres indtil 30/9 - Herefter B230F.
GLE/GLT-modellerne leveredes kun indtil 30/9.
Der indføres lovkrav om katalysator på motorer med volumen over 2 liter.
I perioden 1989-93 blev biler til politiet leveret med en B230FX motor med en ydelse på 136hk.
1990
Model - Motor
4-dørs  240GL - B200F  240GL - B230F      
5-dørs    240GL - B230F      
Volvo havde nogle 240 GL, 4 dørs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde også GLT-pakke som i 1986.
1991 Model - Motor
4-dørs  240GL - B200F  240GL - B230F      
5-dørs    240GL - B230F      
Også i 1991 havde Volvo nogle 240 GL, 4 dørs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde også GLT-pakke som i 1986.
1992 Model - Motor
4-dørs  240GL - B230F  240SE - B230F      
5-dørs  240GL - B230F  240SE - B230F      
 
1993 Model - Motor
4-dørs  240GL - B230F  240SE - B230F      
5-dørs  240GL - B230F  240SE - B230F      
De sidste Volvo 240 var stationcars. De blev kaldt "CLASSIC" og havde efterhånden en del ekstraudstyr som standard. Blandt andet alufælge, rails, ABS-bremser, servostyring, centrallås m.m.

Bemærkninger

Årgang

Årgang henviser til pågældende. modelår i henhold til bogstavskode i stelnummer.

Normalt (i 70´erne) ændrede bilfabrikkerne produktionen til næste års model i sommerferien, således at næste års modeller var ude ved kunderne allerede i september – november.

Gearkasser:

Følgende var generelt gældende for gearkasser:

Årstal Gearkasse
1975 - 1980 Manuel med 4 gear eller 4 gear + el. overgear (El-overgear altid ekstra) udstyr.
Automatgear med 3 trin.
1981 - 1983 Manuel gear med 4 gear eller 4 gear + el-overgear (El-overgear standard i forbindelse med den store motor (2,3).
Automatgear med 3 trin.
1984 - 1985 Manuel gear med 4 eller 5 gear på karburator-motorer.
El-overgear på indsprøjtnings- og turbo-motorer.
Automatgear med 3 trin + el-overgear.
1986 - 1993 Manuel gear med 5 trin.
Automatgear med 3 trin + el-overgear.
Udarbejdet med stor hjælp fra Jes Hebsgaard.

Startside | Kontakt | Føj volvo240.dk Foretrukne | Sitemap
Webdesign by Feecasoft © Copyright © 2002-2013 by volvo240.dk 4 Online Brugere